Wanneer de focus op onderscheidend vermogen gelegd wordt, worden organisaties eerder succesvol. Uit het onderzoek blijkt dat 82% van de onderscheidende bedrijven succesvoller is dan collega-bedrijven binnen de sector. Succesvol is hier gedefinieerd aan de hand van 10 parameters zoals het behalen van financiële doelen, het merk positioneren en de mate waarin klanten trouw zijn.

Tip 1: Creëer onderscheidend vermogen

Want onderscheidende organisaties creëren een sterkere positie in de markt. Met als voordeel het kunnen vragen van een prijspremium en het opbouwen van een sterker merk. Wanneer u onderscheidend vermogen creëert houd dan rekening met een aantal zaken:

  • Vergeet uw core-business niet, want wat heeft u eraan als mensen u wel kennen, maar niet weten wat u doet of levert?
  • Wat wil uw klant? Het onderscheidend vermogen moet wel samen gaan met de behoefte van uw klanten. Hiermee bedoelen we zeker niet dat het in de markt getest moet worden. Er zijn genoeg producten die succesvol zijn ondanks dat onderzoek aangaf dat het niet zo zou zijn. En er zijn natuurlijk ook voldoende bedrijven succesvol die juist niet naar de klant luisteren, maar wel perfect weten waar de behoefte naar uitgaat.
  • Communiceer wat u anders doet dan anderen. Uw klanten moeten namelijk wel weten wat uw onderscheidend vermogen is. En anders communiceren is geen doel op zich en hiermee bedoel ik ook zeker geen grootschalige campagnes. Alle contacten moeten kloppen. Een grote servicebelofte communiceren en deze niet waarmaken is nu eenmaal zinloos.

Tip 2: Laat het bekende los

Een speciaal item in het onderzoek waren de struikelpunten bij de formulering en realisatie van een ondernemingsstrategie. Hieruit blijkt dat vasthouden aan het bekende centraal stond in 2012. Maar liefst 40% van de bedrijven ziet het vasthouden aan het bekende als grootste uitdaging bij het formuleren van een ondernemingsstrategie. Het lijkt erop dat de heersende onzekerheid bedrijven ertoe drijft zich vooral bezig te houden met alles wat onder de eigen beheersing valt.

Zorg dat u deze valkuil ontloopt. Neem de tijd om afstand te nemen van uw bestaande strategie en businessmodel. Voldoen deze nog? Of is het tijd om deze te herzien? Nu afstand nemen zorgt voor de ontwikkeling van onderscheidend vermogen in de toekomst.

Tip 3: Denk buiten de woningmarkt

Kijk eens naar succesverhalen uit andere branches. Maar liefst 30% van de succesvolle organisaties kijkt naar succescases uit andere sectoren bij de strategieformulering. 14% altijd en 17% vaak. Het kijken naar succesverhalen uit andere branches is één van de succesfactoren is om een succesvol bedrijf te worden.

Kijk ook in algemene zin naar andere branches. Het belang van trans-sectoraal innoveren neemt toe. Vaak is de oplossing waarmee u zich kunt onderscheiden te vinden in een andere sector. Wanneer uw concurrent de grote inspiratiebron is, blijft u erop lijken. Niets mis mee als dat uw doel is, wel als u onderscheidend vermogen belangrijk vindt.

Tip 4: Leg uw strategie helder vast

57% van de succesvolle bedrijven heeft de strategie helder binnen de organisatie vastgelegd. Niet succesvolle organisaties hebben de strategie vaak niet vastgelegd (23%) of deels (42%). Hieruit blijkt dat het vastleggen van de ondernemingsstrategie een belangrijke voorwaarde is om succesvoller te worden. Zo werk je naar het doel toe en wordt duidelijk met welke middelen deze strategie behaald kan worden.

Alleen praten verandert de wereld niet. Leg de strategie daarom vast. En wel op zo’n manier dat er ook mee gewerkt kan worden. Niemand leest een strategierapport van 50 pagina’s, ook al beweert men van wel. En mocht het kloppen, dan is het waarschijnlijk de strateeg die het leest. En laat dat nu meestal niet degene zijn die ermee moet werken. Zorg daarom dat de strategie begrijpelijk en leidend geformuleerd is. Iedereen moet er zin in hebben en eraan willen bijdragen. En niet verwonderlijk toch dat een saai, tot in details uitgewerkt document dit niet bereikt.

Tip 5: Zorg voor actie

Wanneer een bedrijf dan toch een strategie heeft gekozen, blijkt operationele drukte het grootste struikelpunt te zijn bij de daadwerkelijke uitvoering (63%). Daarnaast gaven bedrijven aan niet genoeg capaciteit en middelen beschikbaar te hebben (34%) en de strategie niet SMART geformuleerd te hebben (23%). Dit patroon moet doorbroken worden. Een strakke planning moet worden opgesteld en tijd en middelen moeten beschikbaar worden gesteld om de strategie ook daadwerkelijk te realiseren.

Een strategie opstellen voor de bureaula is zinloos. Misschien best leuk als tijdverdrijf, maar u verandert pas van koers als het roer ook echt omgegooid wordt. En dit lukt niet alleen door hierover uitgebreid te vergaderen binnen het managementteam, maar juist door mensen die bij de uitvoering betrokken zijn aan de slag te laten gaan. Een klant heeft namelijk niets aan wat in vergaderingen besproken wordt. De illusie dat veel vergaderen leidt tot verandering gaat bij sommige organisaties helaas nog steeds op. Doen, fouten maken en experimenteren is de enige weg naar succes!

Bron en dank aan: Marketingfacts.nl

Nationaal Makelaars Onderzoek

Hoe gaat het met de makelaar?

Lees ook Het Nationaal Makelaars onderzoek: Hoe gaat het met de makelaar? op VastGoedActueel.nl

Dit landelijke onderzoek geeft inzicht in ontwikkelingen, trends, innovaties en (online) marketingstrategieën binnen de makelaardij. 70 makelaars deden mee. Een van de conclusies: makelaars wíllen wel vernieuwingen doorvoeren, maar komen daar te weinig aan toe.

 

 

 

Factotum Media

De kracht van communicatie

Heeft u interesse in het maken van onderscheidende websites voor uw objecten, raampresentaties/raamposters, buurtmailingen, wenskaarten, online pdf’s, flipbooks, flyers of brochures? Bel Chantal of Sander via 0297 230 320 / info@factotum.nl en vraag om meer informatie.